sunnuntai 21. huhtikuuta 2013

Tekniikan museossa pelaamassa

Tekniikan museo sijaitsee Helsingin sydänsijalla Viikissä,vanhankaupungin kosken ympäröimänä.



Päivän aikana saimme mahdollisuuden kulkea kahdella tasolla samanaikaisesti, tutustuen museon kautta keksimisen maailmaan monipuolisin työmenetelmin, joista useimmat olivat sellaisinaan myös oppilaille suunnattuja tutustumistapoja. Koko ajan saimme kuitenkin kuulla myös sitä pedagogista ja toteutuksellista puolta, ja asiantuntevia vastauksia kysymyksiimme, sillä meidän oppaanamme, asiantuntijanamme ja fasilitaattorinamme kulki mukanamme museon luokanopettajataustainen kehittämispäällikkö Leenu Juurola.

Mahtavan vierailumme kaikesta annista minuun suurimman vaikutuksen tekivät pelipohjaiset tekemiset; innovaatiolautapeli sekä TekGame mobiilipeli. Innovaatiolautapelissä tehtävänämme oli kolmessa joukkueessa kehittää uusi keksintö, jokin ennennäkemätön ratkaisu valitsemaamme ehdotukseen. Vaihtoehtoina oli esimerkiksi valontuoja, huvitin ja ryhmäni valitsema eksymisenestoväline.

Yksi mielenkiintoinen tekijä pelissä oli, että kaikki joukkueet aloittivat seitsenkohtaisen kehitysradan kiertämisen eri pisteestä, ja siten kaikkien innovaatioprosessi oli erijärjestyksinen ja muotoinen. Oma joukkueeni aloitti ruudusta "bongatkaa yksi idea museoesineestä", jollaiseksi valitsimme näkemämme väripurkit, ja eteni teknologiaonnenpyörään mistä saimme sirukortin teknologiaksemme. Tehtävää vaikeutti se, että gps ja sirunkortit jo nykyisellään tarjoavat karttateknologiaa mobiilissa muodossa, mutta emme saisi toistaa jo olemassaolevaa keksintöä - ja lisäksi meidän piti pitää väripurkit mukana jollakin tavalla keksinnössämme.

Tässä vaiheessa oli mahtavaa huomata miten innovaatioprosessi toimi. Naapuriryhmän ehdotus liikennemerkkien luettavista koodeista herätti ajatuksen augmented reality - sovelluksesta, jolloin padin tai älypuhelimen näytön läpi näkisikin maassa punaista tai vihreää sen mukaan oltaisiinko matkalla oikeaan suuntaan. Pian idea jalostuikin älypuhelimeen yhteydessä oleviin aurinkolaseihin joiden kautta nuo värit näkyisivät. Hienointa innovaatiolautapelissä oli se keskustelu, mikä sitä kautta avautui, ja se älytön into mikä meillä oli tekemiseen. Oli hienoa huomata miten peli keskusteluinaan tuntui kokoavan opintojaksoamme keksimisen edellytyksistä.




Tekgame- mobiilipelistä olin lukenut jo aiemmin, enkä ollut mitenkään erityisen innostunut ennakkoon. Minusta pelin yksinkertaisen käyttöliittymän "oikean vastauksen haku" tietotehtävissä ei kuulostanut erityisen inspiroivalta, ja luovuustehtävien "kerro mitä vain" tekninen rajoitus harmitti. Kokeillessamme peliä käytännössä, huomasinkin juoksevani innoissani ympäri museosalia etsien kuumeisesti vastausta supertehtävään tuplausmahdollisuuksineen.

Mikä tästä pelistä käytännössä teki niin innostavan? Sanoisin että edellytyksenä oli motivoiva museoympäristö, pelin muuttuminen fyysiseksi sitä kautta että paikasta toiseen liikkuen ympäristössä missä joka puolella oli kiinnostavia kuvia ja esineitä. Itse peli toimi mielenkiinnon kohdentajana, fokuksena, joka mahdollisti informaatio- ja ärsyketulvassa keskittyä tiettyyn asiaan häiriöttä. Mutta varsinaisena innostuksen sytyttäjänä olivat muut ihmiset: sekä yhteistyö ja yhdessä tekeminen parin kanssa, joka teki pähkäilystä jaettua ja toimi myös peilinä omille ajatuksille ja tunteille; mutta myös kilpailuasetelma muiden parien kanssa. Minulle se toi positiivisessä mielessä kiireen tuntua ja vahvemman halun vastata oikein ja nopeasti ja mahdollisimman moneen kysymykseen. Oli mielenkiintoista myös huomata suhteessa Innovaatiopeliin, missä kaikki kolme joukkuetta olimme kasvokkain samassa tilassa eikä tilanne tuntunut kovin kilpailulta vaan pikemmin kaikkien yhteiseltä keksintöjen jalostukselta, että kun muita Nostelaisia ei nähnyt eikä heidän kanssaan puhunut, syntyi ainakin minun mielessäni aito kilpailun tunne ja voitonjanokin.




Oli jännittävää huomata minkälaisen inspiraatiomyräkän ja kiinnostusteni suuntaamisen jätti vierailumme Tekniikan museossa jälkeensä. Toki olemme pyöritelleet paikan ja tilan käsitettä koko ilmiössämme Keksiminen kaupungissa, ja toisaalta taas pelit ja pelillisyys on vahvimpia omia kiinnostusteni kohteita niin koulumaailmassa kuin siitä irrallaankin, mutta kotimatkalla päässäni pyörivät ideat uuteen paikkapohjaiseen iPad/iPhone -peliin Arisgamesin avulla toteutettuna, ja nousi vastustamaton halu kaivaa geokätköily -sovellus iPadille. No, kotiin en sitten päässytkään ennen kuin olin etsinyt ja logannut pari kätköä "matkan varrelta", näin viiden vuoden jälkeen edellisestä kerrasta... Kokonaisvaltaista tämä ilmiötouhu, sanon minä.

-Riikka

1 kommentti:

  1. Ryhmänne vierailu Tekniikan museoon oli myös museon näkökulmasta todella innostava! On erittäin tärkeää, että me museolaiset pääsemme peilaamaan palveluitamme ja ajatuksiamme teidän kaltaistenne innostuneiden, kiinnostuneiden ja innovatiivisten opiskelijoiden kanssa. Itse sain paljon uusia ideoita ja tuoreita näkökulmia palveluiden kehittämiseen jatkossa ja vahvistusta myös sille meille tärkeälle ajatukselle, että hyvin suunnitellut oppimispolut ja museolehtorin ja opettajan asiantuntijuuksien yhdistäminen auttavat ylittämään fyysisten oppimisympäristöjen rajat. Opettajan kannattaa todella haastaa museo tarjoamaan omaan opetussuunnitelmaan liittyviä sisältöjä ja kokeilla uusia oppimisen menetelmiä myös museossa. Joskus esimerkiksi innovaatiopelin pelaaminen voi tarjota yllättäviä oivaltamisen kokemuksia!

    Ja oli jo pakko kehua kollegoillekin täällä museossa, että perjantainen innovaatiopeli kanssanne oli yksi parhaista museovuosieni aikana ohjaamistani peleistä. Innovaatiopelissä on ohjaajan kannalta kiinnostavaa se, että pelaajat luovat pelin sisällön ja innovatiivisen tunnelman itse. Teidän työskentelyssänne pelin aikana korostui kurssin aikana hankittu sisällöllinen osaaminen ja todella vahvat yhteistyötaidot. Uskalsitte jakaa ajatuksia, jalostaa toistenne ideoita ja kannustaa vilpittömästi. Monille klassiset luovan ongelmanratkaisun harjoitukset ovat pelin kaltaisessa "paineistetussa" oppimistilanteessa hankalia, mutta te olitte sekä luovia että nopeita. Asennoista, elekielestä ja tavoistanne keskustella aisti aidon innostuneisuuden ja se eittämättä vaikutti myös onnistuneisiin lopputuoloksiin: pelissä kehittämänne uudet innovaatiot olivat oikeasti todella innovatiivisia. Pienen jatkokehittelyn jälkeen voittekin laittaa patenttihakemukset vetämään...

    Jäin itse pohtimaan esittämäänne ajatusta, että innovaatiopeliä voisi hyvinkin hyödyntää esimerkiksi tämäntyyppisen kurssin arvioinnissa. Ajatus on hauska ja sitä olisi todella kiinnostavaa päästä joskus kokeilemaan. Innovaatiopelin kaltainen yhteisöllinen peli on varsin monipuolinen arvioinnin väline, joka nostaa esiin hyvin erilaisia taitoja ja osaamista.

    Kiitos vielä visiitistä ja tervetuloa uudelleen, vaikka sitten viimeistään muutaman vuoden päästä omien oppilasryhmienne kanssa!

    - Leenu, Tekniikan museo

    VastaaPoista