tiistai 30. huhtikuuta 2013

Aikuisten leikkipuisto - Erikan pohdintoja 3D-projektista

Kurssimme alussa olin innoissani siitä, että päätimme jokainen ottaa vastuullemme oman henkilökohtaisen projektin. Silloin minä, eikä varmaankaan muutkaan, ymmärtäneet mitä tuo projekti vaatisi onnistuakseen. Omassa projektissani pystyn erottamaan kolme vaihetta: 1) innostunut suunnittelu ja ideointi, 2) odottava ja pysähtynyt vaihe ja 3) myöntyminen/luovutus.

Alointin projektin innoissani ja maalasin mielessäni hienoja mielikuvia siitä, kuinka toteutan projektini konkreettisesti. Haaveilin myös siitä, että tälläinen puisto todellisuudessa olisi mahdollinen ja kaipaan sitä todellakin omaan kaupunkiini. Innostunut ideointi muuttui parin viikon sisällä vaiheeksi, jossa en aktiivisesti kerennyt tehdä mitään projektin eteen. Minulta puuttui melko tärkeä edellytys, aika. Ylimääräistä aikaa minulla ei ollut ja olin syvällä ilmiössämme ja ryhmäprosessissamme. Nyt kurssimme loppupuolella heräsin huomaamaan, että jostain olisi sitä aikaa kuitenkin otettava ja rupesin miettimään tosissani projektiani. En enää löytänyt samaa innostusta mitä minulla oli projektin alussa. Olin väsynyt enkä pystynyt näissä puitteissa toteuttamaan mitään alkuperäisiä suunnitelmiani. Myönsin siis itselleni, että on aika luovuttaa tämän projektin osalta.

Kurssin aikana olen oppinut uutta etenkin käsityön ja kuvataiteen oppiaineista. Ne ovat aikaisemmin olleet minulle hiukan vieraita. Oivalsin, että minulle on tärkeää, että käsillä tekemäni asiat ovat hyödylliä käyttöesineitä. Se motivoi minua käsitöissä ja kuvataiteessa. Tästä syystä en enää löytänyt motivaatiota enkä merkityksiä toteuttaa omaa 3D-malliani, sillä tiesin siitä syntyvän vain "jätettä".Lisäksi haasteensa loi se, että en ole harjaantunut tekemään käsitöitä enkä ilmaise itseäni kuvataiteen keinoin, joten taitoja ei ollut valmiina. Toki saimme tutustua erilaisiin materiaaleihin ja menetelmiin, mutta olisin kaivannut tarkemmat rajat ja enemmän tukea, jotta luova prosessini olisi onnistunut. Projekti kuitenkin opetti minulle paljon, siitä mitä vaaditaan, jotta luovaprosessi käynnistyy ja kuinka se on mahdollista viedä loppuun asti. Toivon, että onnistun tukemaan tulevia oppilaitani paremmin tämän omakohtaisen kokemuksen pohjalta.



 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti